Zmiany w prawie pracy 2025 – jak przygotować biznes?

Obrazek wpisu

W 2025 roku Polska stanęła przed serią istotnych aktualizacji w zakresie prawa pracy, które zaważyły na codziennym życiu zarówno pracowników, jak i pracodawców. Wprowadzone regulacje dotyczą ustalania minimalnego wynagrodzenia, negocjacji układów zbiorowych, rozbudowanej pomoc dla osób niepełnosprawnych i seniorów oraz wielu innych kwestii. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi zmianami, które zaczęły obowiązywać przedsiębiorców.

Zmiany w prawie pracy 2025 – co czeka teraz przedsiębiorców?

Zgodnie z najnowszymi informacjami z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nowe regulacje dotyczące układów zbiorowych pracy będą wydzielone do oddzielnego aktu prawnego. Motywacją do tej zmiany jest zamiar lepszego dostosowania mechanizmów negocjacyjnych między pracodawcami a związkami zawodowymi, Ma to na celu zwiększenie elastyczności i dostępności w procesie zawierania tych układów. Ministerstwo zamierza w ten sposób uprościć i przyspieszyć procedury, zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Zmiany te wprowadzają również ważny postulat dla pracowników – okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych będą wliczane do stażu pracy. To zobowiąże pracodawców do zapewnienia pracownikom dostępu do wybranych świadczeń socjalnych, w tym prawa do urlopu wypoczynkowego. Aktualnie osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych nie korzystają z ochrony przewidzianej Kodeksem pracy.

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą oczekiwać wsparcia w zatrudnianiu seniorów lub osób niepełnosprawnych poprzez wprowadzenie ulg podatkowych oraz możliwości dofinansowania, takich jak dopłaty do pensji dla osób starszych. W planach są również inicjatywy mające na celu wsparcie aktywizacji zawodowej oraz szkolenia dostosowujące do dynamicznych zmian na rynku pracy.

Na jakie nowe obowiązki muszą przygotować się pracodawcy w 2025 roku?

Nowe przepisy wymagają od pracodawców prowadzenia szczegółowej dokumentacji dotyczącej zakresu obowiązków realizowanych przez pracowników. Każdy pracodawca jest zobowiązany utrzymywać aktualny rejestr takich danych. Ma to na celu usprawnienie monitorowania oraz ewidencji zadań wykonywanych przez zatrudnionych, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach operujących na wielu terenach i w różnorodnych działach.

Dodatkowo pracodawcy są zobligowani do udostępniania informacji o warunkach pracy, obowiązkach, wynagrodzeniach oraz innych świadczeniach dla pracowników. Celem tego jest ochrona praw pracowniczych, w szczególności w kontekście odpowiedniego wynagradzania. Takie działania mają również przyczynić się do wprowadzenia klarownej polityki płacowej w ramach firm.

Podwyżka wynagrodzenia minimalnego 2025 – zmiany dla pracodawców

Od stycznia 2025 roku obowiązuje wyższe wynagrodzenie minimalne, które wzrosło z 4300 zł brutto do 4626 zł. Również minimalna stawka godzinowa wzrasta – z dotychczasowych 28,10 zł na 30,20 zł za godzinę pracy. Następują również zmiany w wysokości dodatku za pracę w godzinach nocnych, przestój, czas gotowości do pracy, czas choroby oraz w wysokości wpłat na Pracownicze Plany Kapitałowe.

Zmieniają się także warunki świadczeń dla pracowników, którzy doświadczyli mobbingu i w związku z tym rozwiązano z nimi umowę o pracę lub którzy otrzymali odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w miejscu pracy. Ponadto maksymalna kwota odprawy, przyznawanej przy rozwiązaniu umowy o pracę z przyczyn niezależnych od pracownika, również jest rewidowana.

Pomoc w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych i starszych

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe regulacje, które przewidują podwyższenie dostępnych pożyczek na tworzenie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych. Limit maksymalnej kwoty pożyczki został zwiększony do 75 403,60 zł, z możliwością przeznaczenia 25% tej sumy na koszty osobowe. Stanowi to znaczący wzrost w porównaniu z poprzednim limitem, który wynosił 6-krotność średniego wynagrodzenia, czyli 45 242,16 zł.

W ramach nowelizacji termin ważności orzeczeń o niepełnosprawności jest przedłużony do 31 marca 2025 r. dla tych osób, których dokumenty stracą ważność do 30 września 2024 r., pod warunkiem złożenia wniosku o ich odnowienie do końca września 2024 r. Podnoszone są także stawki miesięcznego dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, co obejmuje zwiększenie kwot do 2760 zł dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, 1550 zł dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i 575 zł dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności.

Osoby z diagnozą choroby psychicznej, upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją oraz niewidomi doznają zwiększenia miesięcznego wsparcia finansowego do odpowiednio 1380 zł dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, 1035 zł dla osób z umiarkowanym stopniem i 690 zł dla osób z lekkim stopniem.

Od nowego roku zostały także wprowadzone specjalne środki wspierające przedsiębiorców zatrudniających emerytów, czyli kobiety po 60. roku życia oraz mężczyzn po 65. roku życia. Celem jest aktywizacja zawodowa seniorów oraz wykorzystanie ich doświadczenia zawodowego. Pracodawcy mogą uzyskać dofinansowanie w wysokości do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przyznawane na okres 24 miesięcy.

Po tym czasie zobowiązani są do utrzymania zatrudnienia seniora przez kolejne 12 miesięcy, już bez wsparcia finansowego. Warto dodać, że przedsiębiorcy, którzy wcześniej zatrudniali danego seniora na umowie o pracę lub współpracowali z nim w innej formie przed jego rejestracją jako osoby poszukującej pracy, nie są uprawnieni do skorzystania z tego dofinansowania.


Więcej powiązanych artykułów

Miniaturka Czym jest analiza finansowa?

10 maja, 2024

Czym jest analiza finansowa?

Analiza finansowa to nieodłączny element zarządzania każdym przedsiębiorstwem. Stanowi podstawę podejmowania świadomych decyzji biznesowych i monitorowania zdrowia finansowego firmy. W tym artykule przeanalizujemy znaczenie, cele oraz...

czytaj więcej
Miniaturka Najlepsze sposoby reklamy dla firmy: Strategie reklamowe

8 maja, 2024

Najlepsze sposoby reklamy dla firmy: Strategie reklamowe

Strategie reklamowe odgrywa niezwykle istotną rolę w sukcesie każdej firmy. W dobie coraz większej konkurencji i szybko zmieniających się trendów rynkowych, skuteczna promocja staje się kluczowym...

czytaj więcej
Miniaturka 5 narzędzi cyfrowych, które ułatwią prowadzenie biznesu w 2025 r.

7 marca, 2025

5 narzędzi cyfrowych, które ułatwią prowadzenie biznesu w 2025 r.

Odkryj, jak nowoczesne narzędzia technologiczne mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki Twoja firma radzi sobie z codziennymi wyzwaniami. W czasach globalnej transformacji wybór odpowiedniego oprogramowania, które idealnie...

czytaj więcej
Więcej artykułów

Masz pytania? Napisz do nas

Formularz kontaktowy obrazek

Formularz kontaktowy

    Otrzymaliśmy łącznie
    Otrzymaliśmy łącznie
    opinii
    ze średnią ocen
    Jarosław Olejnik
    Jarosław Olejnik
    09:35 23 May 23
    Bardzo miła i profesjonalna obsługa. Cały proces zakupu przebiegł bardzo szybko i sprawnie. Wszystkie dokumenty i formalności dostarczone / dotrzymane na czas, co pozwoliło szybko zacząć działalność nowej spółki. Serdecznie podziękowania dla Pani Kasi z biura w Warszawie za doradztwo i pomoc sfinalizowaniu transakcji oraz miły kontakt.
    Michal Skrzypek
    Michal Skrzypek
    09:46 19 May 23
    Miła, szybka i profesjonalna obsługa. Polecam.
    Radosław M
    Radosław M
    12:54 18 May 23
    Zdecydowanie polecam! Miło się współpracuje z profesjonalistami.
    Tomasz Łęgowik
    Tomasz Łęgowik
    17:26 02 Mar 23
    Dasha Investment, z wielką przyjemnością udziela rekomendacji Firmie Kancelaria Gospodarcza Effekti za profesjonalne przygotowanie procesu sprzedania dla mnie gotowej spółki. Przygotowanie wszystkich prawnych dokumentów, czas w jakim usługa została przeprowadzona i zrealizowana Aktem Notarialnym , nie podlega dyskusji. Pełen profesjonalizm i zaangażowanie wymaga pełnego rozgłosu w mediach społecznościowych oraz branżowych. Firma Kancelaria Gospodarcza Effekti posiada w dyspozycji Radców Prawnych, Biuro Księgowe oraz Kancelarię Notarialną.Dasha Investment posiada również biuro wirtualne, które bez jakichkolwiek zastrzeżeń, obsługiwane jest przez BIURO 29.Wszelkie niezbędne czynności na etapie biura wirtualnego spełniają moje oczekiwania i jestem usatysfakcjonowany.Niniejszym polecam współpracę z Firmą Kancelaria Gospodarcza Effekti oraz BIURO 29.
    Zobacz wszystkie opinie
    js_loader
    Zobacz więcej

    Referencje

    • Jarosław Olejnik

      Bardzo miła i profesjonalna obsługa. Cały proces zakupu przebiegł bardzo szybko i sprawnie. Wszystkie dokumenty i formalności dostarczone / dotrzymane na czas, co pozwoliło szybko zacząć działalność nowej spółki. Serdecznie podziękowania dla Pani Kasi z biura w Warszawie za doradztwo i pomoc sfinalizowaniu transakcji oraz miły kontakt.

      zobacz całość
    • Jarosław Wachowiak

      Poznański oddział biura obsługuje nasze dwie firmy. Jesteśmy zadowoleni z profesjonalnego podejścia do klienta. Bardzo polecam małym przedsiębiorcom – sprawne i dobrze zorganizowane biuro, zlokalizowane pod dobrym adresem w samym centrum miasta. Korzystam z usług biura już prawie rok. Bardzo polecam małym przedsiębiorcom – sprawne i dobrze zorganizowane biuro

      zobacz całość

    Inne Usługi Naszej Grupy

    Księgowość

    • Doradztwo księgowe i podatkowe
    • Reprezentacja klienta przed urzędami
    • Doświadczenie w obsłudze dużych podmiotów
    • Wysokie ubezpieczenie OC
    • Niezwykle sympatyczny zespół
    • Obsługa w języku angielskim i rosyjskim
    • Współpraca z licznymi cudzoziemcami
    • Wieloletni staż na rynku
    Sprawdź

    Dodatkowe korzyści przy zakupie spółki

    Księgowość dla spółki 50% rabatu przez pierwsze 3 miesiące umowy

    oszczędzasz min. 825 zł netto

    Wirtualne biuro

    • Adres do rejestracji i korespondencji
    • Odbiór listów i paczek
    • Powiadomienia o odbiorze (e-mail)
    • Skanowanie listów bez limitów
    • Bezpłatny numer telefonu
    • Bezpłatny dostęp (10h) do 11 sal konferencyjnych w 2 krajach
    • Panel klienta 24/7
    Sprawdź

    Dodatkowe korzyści przy zakupie spółki

    Wirtualne Biuro 100 zł netto adres dla firmy na 6 miesięcy

    oszczędzasz 440 zł netto

    Firma w Czechach

    • Rejestracja i sprzedaż spółek z o.o. (s.r.o) w Czechach
    • Rejestracja samochodów w Czechach
    • Wirtualne Biuro w Czechach (Ostrawa)
    • Rejestracja do VAT w Czechach
    • Likwidacja spółki w Czechach
    • Założenie działalności w Czechach
    • Wirtualny asystent
    • Tłumaczenie zwykłe
    Sprawdź

    Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech